Saturday, April 23, 2011

Sesekali Diuji..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Apa khabar sahabat? Apa khabar hati ? Apa khabar iman ?
Sengaja aku mencuri masa yg ada ini untuk..untuk perbaiki diriku sendiri.. pelik kan?
Khamis,14/4/2011- Buat pertama kalinya aku berjaya turun training rugby di padang gamaah. Setelah bertahun-tahun aku berpisah dengannya,kini aku kembali menyahut cabaran karier ini.(haha) Seronok juga! Malang tidak berbau, INJURED.. kata orang memang normal la tu kan.. Tapi bagi aku kelukaan yg aku hadapi ni terasa sangat la pedih..hanya Allah saja yg tahu.. jujur aku katakan,terasa juga sedikit seksa ketika aku solat.... Sakitnya! Keesokan harinya Jumaat,seperti biasa pergi ke masjid utk menunaikan solat Jumaat..Sakit yg ku rasa masih belum hilang sehingga kemuncaknya ketika duduk antara dua sujud.  Perit bukan? Pulang dari solat,ketika aku jalan berjengket-jengket..tiba-tiba hatiku terdetik... “ya Allah,lemahnya aku, sungguh.. sakit yg aku rasa ni masih belum cukup menebus dosa2 ku yg lalu” jika hendak dibandingkan,ia hanyalah seperti sebutir pasir berbanding dosa-dosaku yg menggunung..

Aku berdosa ya Allah!

Hari itu, sambil-sambil aku menghayati musim spring yg sedang menyelubungi bumi kinanah ini, sempat aku sign in facebook dekat phone. Hari-hari yg aku lalui sekarang terasa sgt panas pada siangnya. Sempat aku mengupdate status kosong ku..
“ya Allah panasnya hari ini,belum lg yg paling panas di dunia ini,dan macam mana pula nnt yg 70 kali ganda lagi panas tu ye? –hmm “

Dalam hadis al-Bukhari dan Muslim,Rasulullah saw bersabda yg bermaksud: “sesungguhnya api yg kita saksikan di dunia ini adalah satu bahagian drpd 70 bhgn drpd api neraka jahanam.”Para sahabat berkata.”wahai Rasulullah,api dunia pun telah cukup(panas).” Baginda bersabda lagi: “Api neraka melebihinya dgn 69 kali ganda”

Aku terus meneroka ruangan laman sosialku di facebook, menarik! Ye status seorang seniorku sgt menarik perhatianku.. Statusnya berkenaan ungkapan takziah drpdnya kpd seorg kwn baiknya yg baru sahaja pergi menemuiNya, Al-fatihah.. Dengan nama arwah yg di tag oleh seniorku itu, berbekalkan 1001 persoalan,dgn mudahnya aku menyusuri ke wall facebook arwah... sebenarnya dah byk kali aku buat begini, x salah kan? Mengambil ibrah.. Pelbagai wall post dari sahabat2 arwah sempat ku baca.Salah satu wall post yg sedikit terkesan, seorg shbtnya mengungkapkan dahulu arwah pernah berkata..”mcm mana mesir? Packing cepat2,seronokla balik free.Sini Madinah ok je..Sy x balik la..NAK DUDUK SINI LAMA2” *boleh kurang mcm ni la.Sungguh..sayu..arwah merupakan seorang pelajar di Madinah,al-hafiz kalau x silap.. untungnya allahyarham dijemput olehNya di bumi yg sgt mulia..

Bagaimana pula aku,anda? Sudah bersedia utk offline ataupun sign out facebook buat selama-lamanya? Sudah bersedia face to face dgn Allah? Tepuk dada tanya iman.

Cepat! Lakukan ‘sesuatu’ sebelum wall facebook kita dipenuhi ucapan takziah!

-Sedikit muhasabah,perkongsian dari Solusi isu n0.28.Api Dunia vs Api Neraka-

Allah berfirman:”Tidakkah engkau melihat api yg kamu nyalakan.Kamukah yg menjadikan kayu itu atau Kamikah yg menjadikannya? Kami menjadikan api itu utk peringatan dan kegunaan bagi manusia.” (Surah al-Waqi’ah 56:71-73)

Qatadah dan Mujahid mentafsirkan kalimat ‘peringatan’ ini dgn berkata: “Maknanya ,api dunia ini sebagai peringatan bagi api akhirat yg paling besar”
Imam al-Zamakhsyari,dalam tafsir al-Kashshaf mengungkapkan kata-kata yg sgt indah.Beliau menulis:”Allah menggantungkan sebab-sebab kehidupan dgn api,juga membuat seluruh manusia memerlukannya,agar mereka selalu melihat api ini lalu mengingati ancaman Allah SWT.”

Oleh sebab itu,mari kita bayangkan suhu panas api neraka dgn membandingkannya dgn api yg paling panas di dunia.Permukaan matahari misalnya ,memiliki kepanasan yg mencapai kira-kira 6000¬°C,sementara suhu di pusatnya lebih kurang 15 000 000°C.Setiap batuan atau logam apa pun yg diletakkan disini akan lebur.Namun api neraka panasnya 70 kali ganda drpd ini.Bayangkan kesakitan yg tidak terkira yg akan dirasakan oleh orang yg berada di dalamnya.Setiap kali hangus dan melecur kulit mereka,Allah gantikan dgn kulit yg baru agar mereka terus merasai azab selama-lamanya.

Sekian, mohon doa drpd sahabat agar diri ini terus tabah sebagai perantau musafir perjuangan.Dan juga dipermudahkanNya utk mengharungi final imtihan akhir Mei ini,InsyaAllah.Jazakallah

Mohamad Akif Abdullah
Tika permulaan musim bunga,
Republic of Egypt

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
'Allahu ma'i...Allahu naadhiri...Allahu syaahidi!'

senaman mulut